Schilderproces
Zowel
voor een aquarel als voor een olieverf wordt op papier of
doek een nauwkeurige ondertekening gemaakt in potlood en
krijt.
Daaroverheen komt in aquarel een eerste kleurlaag en bij
een olieverf een
kleurloze grijstoon-onderschildering in tempera.
In de laatste kleurlaag van een aquarel en in de meerdere
kleurlagen
van een olieverf kunnen correcties worden aangebracht. Dit
gebeurt
in het laatste stadium op aanwijzingen van een nauwe
relatie van de geportretteerde.
Het
gebruik van foto’s
Vanwege
bezigheden van de af te beelden persoon, een grote afstand
of omdat kinderen doorgaans niet lang stil kunnen zitten,
is het gebruik van foto’s bij het vervaardigen van
portretten onmisbaar. De schilder maakt deze foto's zelf in
zijn atelier. Alleen bij portretten van
overledenen wordt om
begrijpelijke
redenen bestaand fotomateriaal beoordeeld en gebruikt.
PORTRETSCHILDERTECHNIEK,
114 pagina's
Over zijn manier van werken bij het schilderen van
portretten schreef Ad van Trier het boek
Portretschildertechniek. U kunt een eenmalige download
bestellen door €10 over te maken op bankgironummer
2973207 onder vermelding van de titel en uw internetadres.